ما هو جوجل ادوردز
هو عبارة عن أداة بيتم إستخدامها لكيفية عمل حملات إعلانية على جوجل بأستخدم كلمة معينة بيتم إختيارها من أداة اسمه Keyword Planner، وبمجرد دفع المبلغ على الكلمة التى تم اختيارها بيتم ظهور الإعلان على جوجل فى مقابل الحاجات اللى جايه دى.
✓ زيادة الزيارات على موقعك Clicks أو النقرات على الأعلان
✓ عملAwareness فى حالة وجود منتج جديد أو براند جديد ومحتاج يسمع أكتر عند الــCustomers
مثلاً : بيع
شقة فى العبور، لازم تحدد الحاجات اللى جاية دى
- حدد الــ Budget الاعلان
- حدد هدفك
- التارجيت مين
- الأماكن اللى تظهر فيه الاعلان
- تحدد البلد أهم حاجة
- وشوية حاجة كدة هنشرحهم بعدين.
- وفى أكتر
من حاجة بس اللى فاتوا أهمهم
ماهو جوجل ادوردز |
أنواع اعلانات الــ Ad words وأسباب نجاحها
1- هدف الاعلان بتعك Clicks تزود جمهور للموقع.
هنا بمجرد
عمل اعلانText Ad وفى انواع تانية
من الاعلانات هنشرحهم بعد كدة، لكن نرجع للـ Text Ad ودة اللى
بنشوفوا على طول عشان مابيفوتش يوم غير لما بنعمل سرش فى جوجل 60 او 50 مليون مرة
ويظهرلنا الاعلانات فوق او فى جانب الصفحة فى محرك البحث جوجل.
معلومة كدة :
جوجل أكبر محرك بحث فى العالم مستحوذ على نسبة تتراوح 85 الى 90 % وباقى المحركات
البحث بياخدوا الفتافيت.
مختصرات لبعض الكلمات فى جوجل ادوردز ويعتبر دول أهمهم .
✓
Pay per Click : الدفع بالنقرة على الأعلان PPC
✓
Cost Per Click: الدفع بالنقرة على الأعلان CPC
يعتبر المعنيين إخوات نفس المعنى،
يعنى بمجرد قيّامك بعمل الاعلان على جوجل و الأعلان ظهر فوق،
أو ظهر فى الجانب الصفحة على جوجل بعلامة صفراء هيبقى كدة تم عمل الأعلان بنجاج، ويعتبر أسم نوع
الاعلان Text Ad. وبعد كدة بمجرد الضغط أو كليك على الأعلان هيبقى
مرحلة الدفع بنقرة هتبدأ الفلوس تتدفع وبيسمى PPC أو CPC
متخافش على فلوسك من جوجل أدوردز عشان جوجل بيساعدك لتحقيق التارجيت ويحققلك هدفك.
-
جوجل هيعرض اعلانك
ولما الناس تعمل بحث بالـ keywords اللي انت
محددها في الاعلان هيظهرلهم الاعلان يبقى انتا ماشى صح فى تحقيق التارجيت.
- وبما ان الاعلان
هدفه Pay Per Click فانت هتدفع لما الناس
تضغط على الاعلان، وبكدا انت هتضمن بشكل كبير ان زوار موقعك هما targeted لانهم اصلا هما اللي بيبحثوا
عنك.
ومهما ظهر اعلانك ١٠٠٠٠ مرة مش هتتحسب على اي حاجه الا لما حد يضغط على
الاعلان، لأن في
Campaigns Search هى دفع مقابل النقرة.
Campaigns Search هى دفع مقابل النقرة.
نجاح الاعلان على الـ Ad words بيتوقف على :
Headline أولاً : الــ أوTitle الأكثر جاذبية
- يعتبر الـ Title هو
الحاجة اللى بتشد الناس يكون Creative
- يحتوى على أهم حاجة الــKeywords اللى انتا شريها عشان تزود الــ Clicks
- يكون مختصر للقراء حوالى 25 حرف
URL ثانياً : الــ يكون فريندلى
- الـ URL من أهم العوامل اللى بتدئ ثقة للزائر أو لجوجل
- لازم يحتوى علىKeywords وجوجل بيعمل عليه highlight
- يكون مختصر 25 حرف
ثالثاً : الوصفDescription بنسبة 100% هتزود CTR
✓
CTR يعنى معدل عدد النقرات ودة ليه حسبة هنشرحه بعد كده ( عدد النقرات على لااعلانات مقسم على عدد ظهور الاعلان )
✓
تكون مكتوبة بطريقة
عبقرية, هندسية وحترفية
✓
تحتوى على 35 حرف
رابعاً : محتوى وتصميم الموقع أو landing page
✓
لازم المحتوى بتعك يقدم
شئ للزائر يأخد فيه Action
✓
لو المحتوى كويس، هيكلة وتصميم
الموقع كويسة الزائر مش هيطلع من عندك على طول، لو طلع على طول دة اسمة Bounce
Rate معدل الرتداد ( العميل شاف صفحة واحدة أقل من 30 ثانية وطلع أومانتقلش لصفحة تانية بعد ما داخل على الصفحة الاول ودة غلط لازم
تظبط المحتوى الداخلى وتصميم اللموقع يكون أكثر جاذبية،
وممكن يبقى دة يكون سلوك زائر بيطلع على طول يبقى حظك فى الحياة وحش مش هتعرف تغير فى
السلوك المصري :)
-
ممكن تقدم عروض و خصومات
تخلية يقعد فى الموقع أكتر أو فيديوهات ... إلخ فى أكتر من حاجة . فكر هتلقى كتير
مثالآ اعلان Text Ad خاص بجوميا
Quality Score اعلان على جوجل بيوضح ترتيب الاعلانات حسب الـ |
المخلص : لو ظبط كل حاجة فى الاعلان، الــQuality Score بتعتك هتكون كويسة وممكن تتدفع أقل من اللى انتا
محددة فىBudget بتعتك عشانCTR عاليه نتيجة الــ Quality Score وهى جودة
الاعلان بتعك نتيجة العوامل دى :
✓ الـ Headline واضحة وجذابة للعملاء ( تحتوى على كلمات المفتاحية اللى انتا اشترتها لظهور الاعلان )
✓ الـ Description الوصف لابد ان يكون واضح ويكون أكثر جاذبية عشان CTR يزيد والــ Clicks تزيد
✓ الـ URL يجب أن يحتوى على كلمات مفتاحية بها علاقة الــ Headline و Description
✓ محتوى الموقع لابد ان يحتوى على كوالتى عالية تفيد الــ Costumer عشان يقدر يأخد فيه أكشن.
، و بالتالى اللى دفع اكتر منك و الـ Quality Score بتعته ضعيفه ترتيب الاعلان هينخفض وفى لحالة دى هيرفع سعر الـ Biding عشان يحقق التارجيت وهيفضل يدفع لحد لما يحققه. من الاخر ظبط الاعلان هتتظبط وتحقق التارجيت.
✓ الـ Headline واضحة وجذابة للعملاء ( تحتوى على كلمات المفتاحية اللى انتا اشترتها لظهور الاعلان )
✓ الـ Description الوصف لابد ان يكون واضح ويكون أكثر جاذبية عشان CTR يزيد والــ Clicks تزيد
✓ الـ URL يجب أن يحتوى على كلمات مفتاحية بها علاقة الــ Headline و Description
✓ محتوى الموقع لابد ان يحتوى على كوالتى عالية تفيد الــ Costumer عشان يقدر يأخد فيه أكشن.
، و بالتالى اللى دفع اكتر منك و الـ Quality Score بتعته ضعيفه ترتيب الاعلان هينخفض وفى لحالة دى هيرفع سعر الـ Biding عشان يحقق التارجيت وهيفضل يدفع لحد لما يحققه. من الاخر ظبط الاعلان هتتظبط وتحقق التارجيت.
المقال اللى جاي : باقى أنواع الاعلانات Text ad و أعلانات GDN أختصار لــ Google Display Network
المزيد من مقالات التسويق الالكترونى
مفهوم اددوردز موضوع رائع
ردحذفمهارة عالية في التعامل مع كافة المدونات الالكترونية ، و الصفحات الاعلانية من اجل تنفيذ تسويق الكتروني علي اعلي مستوي من خلال شركة سوقني
ردحذفلمزيد من التفاصيل من خلال موقع
http://www.swaqny.com/
للاتصال بنا عبر جوال
002_01008745590